Polacy chcą mieć dostęp do światłowodu
Z najnowszego badania Polskiego Światłowodu Otwartego wynika, że dla 62 proc. Polaków doprowadzone łącze światłowodowe jest istotnym lub bardzo istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie lub wynajmie mieszkania albo domu. Przy czym jest to szczególnie ważne dla osób już posiadających dostęp do tego rodzaju łącza (76 proc.). Tylko 5 proc. respondentów uznało, że w ogóle nie ma to dla nich znaczenia w tym kontekście. Obecnie 47 proc. Polaków deklaruje posiadanie dostępu do internetu światłowodowego w swoim domu.
– W naszym badaniu jedynie 12 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w przyszłości nie będzie potrzebować internetu światłowodowego. Dane te pokazują, że dostępność takiego łącza w nieruchomości staje się istotnym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o jej wyborze. Światłowód spełnia przyszłe wymagania użytkowników, umożliwiając jednoczesne działanie wielu urządzeń IoT, płynny streaming w najwyższej jakości oraz korzystanie z zaawansowanych technologii, takich jak wirtualna i rozszerzona rzeczywistość. To ważny sygnał zarówno dla deweloperów, jak i zarządców nieruchomości – mówi Michał Banasiuk, Chief Commercial Officer, Polski Światłowód Otwarty.
Jeden dostawca to za mało
Polacy nie tylko chcą mieć światłowodowy internet w swoich domach, ale także możliwość wyboru najkorzystniejszej oferty. Jak wynika z badania PŚO, dla 54 proc. respondentów oferta jednego operatora jest niewystarczająca – 28 proc. z nich chce mieć dostęp do propozycji co najmniej dwóch dostawców.
– Jeszcze do niedawna posiadanie dostępu do usług kilku operatorów oznaczało konieczność doprowadzenia osobnego łącza przez każdego z nich, co dla mieszkańców wiązało się z uciążliwymi pracami. Mamy wrażenie, że ta perspektywa wciąż mocno tkwi w świadomości zarządców nieruchomości i włodarzy miast. Jednak dzisiaj sytuacja wygląda zupełnie inaczej, ponieważ operatorzy hurtowi budują sieć, którą następnie udostępniają wielu operatorom detalicznym. Dla mieszkańców oznacza to jedną instalację, jeden kabel i wiele opcji wyboru – tłumaczy Banasiuk.
Operatorzy hurtowi, tacy jak Polski Światłowód Otwarty, inwestują w budowę własnych sieci światłowodowych, które potem udostępniają wielu dostawcom usług internetowych (ISP). Dzięki temu operatorzy detaliczni, zarówno lokalni, jak i ogólnopolscy, mogą oferować usługi internetowe konsumentom, bez konieczności budowy własnej sieci. Z kolei konsumenci zyskują dostęp do szerokiej oferty dostawców i mogą wybrać najlepszą dla siebie opcję.
Abonament na internet? Szybkość połączenia niemal równie ważna, jak cena
Wybór dostawcy internetu w Polsce, jak w przypadku większości produktów i usług, w dużej mierze zależy od ceny – według badania Polskiego Światłowodu Otwartego, dla 72 proc. respondentów jest to kluczowy czynnik. Jednak niemal równie istotna jest szybkość połączenia, którą wskazało 63 proc. badanych. Na trzecim miejscu plasuje się stabilność i niezawodność łącza (54 proc.).
– Dane pokazują, że wielu Polaków, oprócz ceny abonamentu zwraca uwagę na prędkość internetu. Pokazuje to, że konsumenci zdają sobie sprawę, że szybkie łącze staje się jednym z narzędzi niezbędnych do funkcjonowania w dzisiejszym świecie – podkreśla Michał Banasiuk.
Jak Polacy korzystają z internetu w domu?
W większości polskich domów z internetu jednocześnie korzystają maksymalnie 2-3 osoby (61 proc.). Polacy najczęściej wykorzystują internet do zdobywania informacji, przeglądania treści online oraz robienia zakupów (76 proc.). Na drugim miejscu znajduje się komunikacja z bliskimi (53 proc.). Rozrywka, obejmująca platformy streamingowe, gry online i słuchanie muzyki, zajmuje trzecie miejsce (49 proc.). Tylko 16 proc. badanych wskazuje, że jednym z głównych zastosowań internetu w domu jest praca zdalna.
– Wyniki badania pokazują, że dostęp do szybkiego internetu jest dla ludzi podstawową potrzebą – jak w przypadku dostępu do wodociągu czy kanalizacji. Dzięki dostarczaniu prędkości do 5 Gbit/s, budowana przez nas sieć światłowodowa adresuje nie tylko dzisiejsze wymagania domowników, ale również przyszłe. Dzięki temu nasi partnerzy – operatorzy detaliczni – dostarczają do swoich klientów usługi gotowe na cyfrowe wyzwania przyszłości – podsumowuje Michał Banasiuk, Chief Commercial Officer, Polski Światłowód Otwarty.
***
Badanie dla Polskiego Światłowodu Otwartego zostało zrealizowane przez Maison&Partners w październiku 2024 r. metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna na grupie 1040 Polaków, reprezentatywnej dla populacji Polaków w wieku powyżej 18 lat pod względem płci, wieku i miejsca zamieszkania.